
De veengebieden van Friesland in 1920. Eén van de armste en meest genegeerde streken van Nederland. Toch gebeurt hier iets bijzonders. Schoenmakers en broers Evert en Thijs Rinsema raken in de ban van het dadaïsme. Het is een tijd waarin warm eten geen vanzelfsprekendheid is, vrouwen moeten knokken om gehoord te worden en oorlogsdreiging een schaduw werpt over het dagelijks bestaan. Hierdoor krijgt één van de meest radicale kunstvormen van Europa juist daar voet aan de grond.
De dorpsgenoten worden gegrepen door deze revolutionaire spirit. Internationale kunstenaars als Theo van Doesburg en Kurt Schwitters reizen naar Friesland en even is het dorp het wereldcentrum van de abstracte kunst. Toch zijn Thijs en Evert in de loop van de tijd in de vergetelheid geraakt. Deed hun werk er niet toe, of is er iets anders aan de hand?
De revolutie van de Rinsema’s is wervelend en poëtisch muziektheater waarin fantasie en werkelijkheid door elkaar lopen.
cast en crew







Jip van den Dool spel, muziek en zang

Serah Doku Meijboom spel en zang






Overige credits:
De Blue Boys (ensemble-spelers) Ilja Iris van Alfen, Indy-Lynn de Haan, Hanna Hettema, Danique van der Lei, Nynke van der Lei, Heleen Roorda, Yinthe van Tongeren, Femke Vliegendehond, Jools de Vries, Sietske Vries, Lieke Venema, Mila ten Wolde lichtontwerp Stefan Dijkman assistent kostuums Lisanne Bovée maskers Tessel de Zwart kostuumatelier El Taller de Bruijo techniek Bram Anneveldt, Steven Raapis Dingman en Guido van den Hof stage techniek Gilles Los decoratelier Emiel Veken, Tom Lievense productie Merel Hobrink, Roosje Klompenhouwer, Colleen Smit, Zarah Ruwhof stage productie Garcelle Komproe casting EPOS Casting portretfoto Renée Caro Lenssen portretfoto Jurriaan: Isabel Sanchez Olid portretfoto Rosa: Laura Bakker portretfoto Geert, Radek, Ruben, Cecile: Nichon Glerum portretfoto Arien: Richard Terborg portretfoto Coen: Bart Grietens portretfoto Jip: Mattias van de Vijver portretfoto Jochem Teska Overbeeke
Geert Lageveen
Geert Lageveen (Drachten, 1961) heeft vrijwel bij alle Nederlandse theatergezelschappen gewerkt en behoort sinds 2000 tot de vaste kern van Orkater. Bij Orkater regisseerde hij o.a. de veelgeprezen voorstellingen Stepping Stones (2024), De plantage van onze voorouders (2023), De Gliphoeve (2021) en Woiski vs. Woiski (2018). Bij de meeste voorstellingen was hij ook mede-schrijver. Met De revolutie van de Rinsema’s sluit hij zijn Friesland-trilogie af die hij met veel succes maakte met Orkater en De Lawei.
De Gliphoeve werd in 2021 officieel geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival en genomineerd voor de Toneelschrijfprijs 2023. Woiski vs. Woiski werd door de Wijkjury Amsterdam gekozen tot beste voorstelling van het seizoen.
Samen met theatermaker Leopold Witte maakte hij bij Orkater onder andere de succesvolle voorstellingen Café 749 (2024), 237 redenen om door te gaan (2018), Alice in Wonderland (2010), 237 Redenen voor Seks (2011 en 2013), en Lutine (2015).
Radek Fedyk
Multi-instrumentalist Radek Fedyk studeerde elektrische gitaar, jazz en pop aan de Messiaen Academie en trompet en elektrische gitaar aan het conservatorium in Arnhem. Zijn kenmerk is geïmproviseerde muziek, maar zijn variaties aan genres en interesses is breed, van hedendaagse jazz en wereldmuziek (balkan, oosters, klezmer, jazz manoushe) tot minimal en klassieke muziek, alternatieve rock, pop en elektronica. Radek was de afgelopen jaren als componist, instrumentalist en speler betrokken bij voorstellingen van onder andere Het Houten Huis, Tom de Ket (Mammoet) en Orkater (o.a. Alles Komt Goed en het bejubelde Het Nut van Edo Dompelmans). Radek Fedyk was ook bij de eerdere delen uit de Friesland-trilogie betrokken.
Renee Soutendijk
Renée Soutendijk (1957) heeft ruim 70 verschillende producties op haar naam staan. In de meer dan 40 jaar dat ze acteert, heeft ze theater en film- en televisiewerk afgewisseld. Voor haar rollen, in verschillende talen, is ze ook meerdere malen onderscheiden met nationale en internationale prijzen.
Ze was een van de favoriete actrices van Paul Verhoeven en heeft met hem Spetters en De Vierde Man gemaakt. Met Nouchka van Brakel maakte ze Van De Koele Meren Des Doods en Een Maand Later. Ze speelde in verschillende producties van Ben Verbong: Het Meisje met het Rode Haar, De Flat en Hanna – Wo bist Du?. Belangrijke Engelstalige producties waren onder andere Wherever You Are, Murderers Among Us, The Simon Wiesenthal Story, Eve of Destruction en Susperia.
Belangrijke theaterstukken waren onder andere Juliana, Als de Dood, Borgen, Twee Vrouwen en Roem. De tv-serie Moordvrouw bereikte tussen 2012 en 2016 een groot publiek. Het meest recente toneelstuk waarin Renée te zien was, is The Almighty Sometimes van Theater Oostpool. In 2023 was ze te zien in de bioscoopfilm Neem Me Mee en Sweet Dreams waarvoor ze een Gouden Kalf voor Beste Hoofdrol won. In 2024 vertolkte ze de hoofdrol in Witte Flits, de openingsfilm van het Nederlands Film Festival.
Rosa da Silva
Rosa da Silva (1986) is actrice, zangeres en comedian.
Rosa studeerde in 2014 af aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. Ze werd vooral bekend door haar vertolking van Anne Frank in de theatervoorstelling ANNE én speelde naast Hanna van Vliet de hoofdrol in de musical De Tweeling. Wat volgde waren rollen in het veel bekroonde Het Pauperparadijs, RENT en de met een Gouden Krekel bekroonde voorstelling Martin Luther King (meest indrukwekkende jeugdvoorstelling 2019).
In 2019 won ze het Amsterdams Kleinkunst Festival (jury- én publieksprijs) voor haar programma Daar moet je heen. Hier tourde ze (uitgesteld door Corona) in 2021-2022 mee door het hele land. Haar nieuwste programma A Vida Rosa ging in november 2023 in premiere.
Coen Bril
Coen Bril (1997) is een veelzijdig acteur. Hij speelde in de films Trip-Tych (2024), Project Herbert (2024), De Oost (2021, geregisseerd door Jim Taihuttu) en De Slag om de Schelde (2021), maar ook in de series De Joodse Raad (2024, NPO ), A Town Called Malice (2023, SKY), Legacy (2023, NPO), Into the Night (2021, Netflix) en Vliegende Hollanders (2020, NPO). Coen speelt in de voorstelling Alleen maar lieve jongens bij Het Nationale Theater en was ook te zien in de solovoorstelling Eromenos en in de musical Before After.
Jurriaan Bruinier
Jurriaan Bruinier (1994) is een veelzijdige acteur en zanger; opgeleid aan de Toneelacademie Maastricht. In zijn acteercarrière verscheen Jurriaan in verschillende Nederlandse televisieprogramma’s, waaronder Het Klokhuis en De Toeslagenaffaire (2024 regie door Joram Lürsen), en speelde hij in films zoals De Man Uit Rome (2024, regie door Jaap van Heusden).
In het theater was hij meest recentelijk te zien in de voorstelling Herman (2024).
Jip van den Dool
Jip van den Dool (1992) is opgegroeid in Groningen. Na de vooropleiding theater bij De Noorderlingen is hij direct begonnen aan de Toneelacademie Maastricht en studeerde af aan de acteursopleiding in 2014.
Van 2013 tot 2019 was hij vaste kracht in het Orkatercollectief Lars Doberman. Met hun debuut voorstelling, Een Bebop Verhaal, stonden ze op Oerol, speelden ze in Finland en op het theaterfestival 2014. Hun tweede voorstelling, De Familie Mansøn, maakte deel uit van de officiële jury selectie van het Theaterfestival 2016, als één van de tien beste voorstellingen van seizoen 15/16. Sinds 2016 is Jip vaste maker bij Orkater. Sinds 2019 componeerde hij en was hij muzikaal leider voor producties van o.a. het Zuidelijk Toneel, Theater Sonnevanck, KOBRA, Orkater, Internationaal Theater Amsterdam, Amsterdams Andalusisch Orkest en K.O. Brass.
Op het gebied van van filmwerk speelde hij o.a. in series en speelfilms als Ventoux, Brasserie Valentijn en Michiel van Erps Niemand in de Stad. Ook is hij te zien in de eerste Nederlandse Netflix Original ARES en de BNN-VARA serie Red Light, Het Gouden Uur en Het Verhaal van Nederland-Oranje Nassau.
Serah Doku Meijboom
Serah Doku Meijboom studeert in 2025 af aan de Toneelschool Arnhem. In 2024 liep zij stage bij Orkater in de voorstelling Orchestra Soledad, waar zij opvalt met haar vertolking van Billie Holidays (In My) Solitude. Het Parool: “Haar stem raakt elke vezel; een stem om verliefd op te worden.”.
Jochem Stavenuiter
Jochem stavenuiter is theatermaker/regisseur en acteur/mimespeler. Hij is oprichter, speler en mede artistiek leider van Theatergroep Bambie waarmee hij sinds 1995 absurdistische beeldende voorstellingen produceert. Daarnaast regisseerde hij verschillende Jeugdvoorstellingen en verzorgde hij de choreografie/fysieke scenes bij grote voorstellingen oa: Fellini (NNT) Op de bodem (Orkater) Borgen (NNT) Mammoet (pauperparadijs).Verder speelde hij bij veel verschillende groepen oa: ROtheater, Alex D’electrique, Noord Nederlands Toneel, Orkater en Artemis.
De revolutie van de Rinsema’s is een productie van Orkater en De Lawei en is onderdeel van Arcadia 2025.
toegankelijkheid
Orkater en De Lawei vinden het belangrijk dat de voorstelling zo toegankelijk mogelijk is voor iedereen. Daarom werken we samen met verschillende organisaties die zich inzetten voor een inclusieve theaterbeleving. Zo kunnen bezoekers met een auditieve beperking, visuele beperking of fysieke beperking ook een bezoek brengen aan De revolutie van de Rinsema’s.
Visuele beperking
Op zondag 15 juni is er een blindentolk van Stichting Komt het Zien! aanwezig. Heb je een visuele beperking en wil je gebruik maken van audiodescriptie? Bestel dan kaarten met als omschrijving: met blindentolk. Vooraf geeft de blindetolk ook extra uitleg over het decor en de kostuums en is er een inleiding met meet & feel.
Auditieve beperking
Je kunt gebruik maken van een ringleiding. Deze ringleiding werkt op basis van een magnetisch veld, dat opgepikt wordt door gehoorapparatuur. Dit is beschikbaar bij iedere voorstelling.
Fysieke beperking
Voor mensen die in een rolstoel zitten hebben we speciale plekken gereserveerd. Deze zijn apart online te boeken. Koop via het bestelproces een rolstoelticket. Als begeleider hoef je geen rolstoelticket te bestellen, maar kun je een regulier ticket bestellen. Voor bezoekers die minder goed ter been zijn er golfkarretjes aanwezig.
Vragen
Heb je vragen over de toegankelijkheid? Neem dan contact met ons op via [email protected]
locatie
De voorstelling speelt bij Van der Wiel Compostering/Zandput Nij Beets. Het precieze adres is: Beetsterweg 38, 9244 GC in Nij Beets. Hier is ook het parkeerterrein voor auto’s en fietsers. Er is voldoende parkeergelegenheid aanwezig. Precieze informatie over de locatie van het parkeerterrein volgt.
Vanaf het parkeerterrein is het een stukje lopen naar de voorstellingslocatie. Voor mensen die minder goed ter been zijn, is er een golfkarretje aanwezig. Reserveren hiervoor is niet nodig.
pers
Grande Dame van het theater speelt in Nij Beets: een kans voor Renée Soutendijk – Omrop Fryslan 16/04/2025
De Rinsema’s: ‘Vuur van de verbeelding.’ – Drachtster Courant 16/04/2025
Renée Soutendijk vertelt als Jeanne Oosting (67) het verhaal van de Rinsema’s – Leeuwarder Courant 15/04/2025
Renée Soutendijk bij Fryslân fan ‘e moarn vanaf (01:21:20) – Omrop Fryslan 15/04/2025
‘De revolutie van de Rinsema’s’: Wervelend muziektheater vanaf 29 mei op de zandafgraving in Nij Beets – Groot Fryslan 31/01/2025
‘De revolutie van de Rinsema’s’: muziektheater bij zandwinput Nij Beets – Leeuwarder Courant 29/01/2025
Theatermaker Geert Lageveen hoopt stiekem op een revolutie bij Nij Beets – Omrop Fryslân 29/01/2025
Geert Lageveen in Fryslân Hjoed (vanaf 12:30) – Omrop Fryslân 29/01/2025